Jak si představit jeden litr

V šestých třídách probíráme fyzikální veličiny. V současné době to je objem a jeho jednotky. Matematicky jsme přišli na to, že objem 1 dm3 se rovná objemu jednoho litru. Aby si děti ověřily, že tento převod opravdu platí a aby si uměly objem jednoho litru představit, udělali jsme fyzikální pokus. Žáci si z domova donesli kartony, izolepu a igelitový sáček. Z kartonů vystříhali pět čtverců o straně 10 cm. Čtverce slepili izolepou do tvaru krychle, chyběla pouze vrchní strana. Tím nám vznikla krychle o objemu 1 dm3. Do krychle děti vložily igelitový sáček a odměrným válcem vyplnily celou krychli jedním litrem vody, což je stejný objem jako 1 dm3. V rámci mezipředmětových vztahů děti poznaly síť krychle.

Jan Kužminski, učitel fyziky